mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wizyta w muzeum » AKTUALNOŚCI » WYSTAWA 'MIĘDZY TREŚCIĄ A FORMĄ' / do 14 stycznia 2018

Logo MNKD WYSTAWA 'MIĘDZY TREŚCIĄ A FORMĄ' / do 14 stycznia 2018

Muzeum Nadwiślańskie zaprasza do Galerii Wystaw Czasowych na wystawę zatytułowaną „Między treścią a formą. Zakopiańska kolonia artystyczna”. Zaprezentowane zostało na niej zakopiańskie środowisko artystyczne z okresu od 2. poł. XIX w. do 1939 r., czyli jego kształtowania i największego rozkwitu.

Zakopane tamtego czasu jest znakomitym tłem do pokazania przemian, jakie nastąpiły w sztuce polskiej, od malarstwa sięgającego jeszcze okresu romantyzmu, poprzez realizm, Młodą Polskę, aż do awangardowego Formizmu. Wystawę „otworzą” prace tych artystów, których w okolice Zakopanego zwabił urok Tatr: romantyka Jana Nepomucena Głowackiego, jego ucznia Alfreda Schouppé oraz Aleksandra Kotsisa, dla którego pejzaż stał się tłem dla scen rodzajowych oraz możliwością ukazania miejscowego folkloru. Ale prawdziwa „zakopianina”, jak ją określił Witkacy, zaczyna się od lat 80. XIX w. Zakopane staje się ośrodkiem ponadzaborowym, zachowującym pewnego rodzaju neutralność, uzyskując rangę symbolu narodowego. Przyciąga wielu artystów, literatów i ludzi nauki. Bardzo znamiennym był moment pojawienia się w Zakopanem Stanisława Witkiewicza, inicjatora nowego myślenia o sztuce. I to od tego czasu zaczyna tu przyjeżdżać wielu artystów, którzy zostają na krócej lub na stałe: Leon Wyczółkowski, Włodzimierz Tetmajer, Teodor Axentowicz, Kazimierz Sichulski, Stanisław Gałek, Alfred Terlecki, Jan Rembowski, Zefir Ćwikliński, Vlastimil Hofman, Józef Mehoffer. Na plener przyjeżdża Jan Stanisławski ze swoimi uczniami: Stefanem Filipkiewiczem, Stanisławem Kamockim, Henrykiem Szczyglińskim, którzy zauroczeni miejscem przez kolejne lata będą wracać do Zakopanego. Pojawia się także grupa artystów pochodzenia żydowskiego, m.in. Abraham Neuman, Max Haneman, Henryk Lewensztadt, z których dwaj ostatni zatrzymali się tu na dłużej. W pobliskim Poroninie mieszkał, w czasie swojego krótkiego pobytu w Polsce, Władysław Ślewiński, który utrzymywał ścisły kontakt z malarzami przebywającymi w Zakopanem. Artyści zaczęli skupiać się wokół instytucji i zrzeszeń artystycznych. Przede wszystkim wokół Szkoły Przemysłu Drzewnego, zwanej później szkołą Kenara, z którą współpracował, m.in. Władysław Skoczylas czy Szkoły Koronkarskiej im. Heleny Modrzejewskiej (Karol Kłosowski). W 1909 powstało Towarzystwo Sztuka Podhalańska, a rok później spółdzielnia artystyczna „Kilim”. Przez parę sezonów działały Kursy Wakacyjne. Organizowano prelekcje, koncerty, spektakle (wprowadzony nieco później przez Ritę Sacchetto i Augusta Zamoyskiego Taniec Formistyczny) oraz wystawy, m.in. w Bazarze Polskim. I tak jak w każdym małym, europejskim ośrodku artystycznym spotykano się i dyskutowano o sztuce. Ważnym miejscem tych spotkań był hotel Stanisława Karpowicza.


Leon Chwistek, Mężczyzna za kierownicą, olej na płótnie, wł. Muzeum Śląska Opolskiego

Po naturalizmie, młodopolskim symbolizmie, nastąpił czas zupełnie nowych poszukiwań określanych później awangardą artystyczną. Zakopane naznaczone zostało obecnością ugrupowania Formistów, którego powstanie, a dokładnie roczną datę: 1917 rok, oficjalnie uznano jako początek awangardy polskiej. Miasto stało się nie tylko sceną, na której ukształtowało się to ugrupowanie, ale przede wszystkim, miejscem, gdzie nastąpiła rewolucyjna zmiana myślenia o sztuce. Dzieło sztuki miało być niezależne od otaczającej rzeczywistości, miało tworzyć własny wykreowany przez formę świat. Ugrupowanie formistów tworzyło wielu artystów, ale główny trzon stanowili: mieszkający w Zakopanem przez kilka lat, Tymon Niesiołowski i Leon Chwistek; August Zamoyski, jeden ze najznakomitszych rzeźbiarzy polskich, który przybył do Zakopanego w 1918 (przebywał do 1925); bracia Pronaszkowie, Zbigniew i Andrzej, a także dość krótko, Jacek Mierzejewski. Związany był z tą grupą także Witkacy, którego myśl o sztuce, tak odmienna i zarazem oryginalna sprawia, że należy zaprezentować go jako zupełnie odrębne zjawisko artystyczne. Możemy przyjąć, że wszyscy oni tworzyli pewnego rodzaju, osiadłą tu, komunę artystyczną, co daje nam już prawo, zgodnie z definicją kolonii, zadać pytanie, czy Zakopane można nazwać kolonią artystyczną i jak wpisuje się w definicję europejskich kolonii artystycznych, tak ważnego zjawiska rozwijającego się na świecie w XIX i na początku XX w.

Na wystawie zaprezentowane zostały prace wszystkich wymienionych w tekście artystów. Zostały one wypożyczone z następujących instytucji: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, Muzeum Lubelskiego w Lublinie, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, Muzeum Literatury w Warszawie.

Program wydarzeń:
- 15 października 2017 / godz. 13:00 / Galeria Wystaw Czasowych / Rynek 19 / WERNISAŻ WYSTAWY
- 29 października 2017 / godz. 13:00 / Oprowadzanie kuratorskie / Dorota Seweryn-Puchalska
- 4 listopada 2017 / Polscy Formiści. Między realizmem a abstrakcją / wykład dr. Marcina Pastwy
- 26 listopada 2017 / godz. 13:00 / Oprowadzanie kuratorskie / Dorota Seweryn-Puchalska
- 2, 9, 16, 23, 30 listopada 2017 / godz. 11:00-12:00 / Akcja artystyczna 'Porte-->Ty' / Malowanie zamaszystych portretów na żywo / Jarosław Goś

Informacje o wystawie:
Tytuł wystawy: "Między treścią a forma. Zakopiańska kolonia artystyczna"
Termin wystawy: 16 października 2017 – 14 stycznia 2018
Miejsce: Galeria Wystaw Czasowych Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym / Rynek 19
Kuratorzy: Dorota Seweryn-Puchalska
Oprawa graficzna: Norbert Kiljan, Marek Popielnicki
Wystawa czynna: do 30 października w godz. 10:00-17:00, od 2 listopada w godz. 09:00-16:00 (nieczynna: 1 i 11 listopada, 25 grudnia i 1 stycznia)
Hashtag: #ZakopanewKazimierzu

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wystawa powstaje w ramach programu badawczego Zakopane w Kazimierzu

Patroni medialni:

     

      


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
DNI I GODZINY OTWARCIA

Informujemy, że od dn. 20 listopada 2017 nieczynne będą dla zwiedzających (do odwołania) ekspozycje Oddziału Przyrodniczego, Domu Kuncewiczów, Kamienicy Celejowskaiej oraz Manufaktura Muzealna i Biblioteka.

Więcej

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519