mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wystawy » ARCHIWUM WYSTAW » Tam gdzie więcej sztuki niż świata. Dawni Mistrzowie kolonii artystycznej w Worpswede

Logo MNKD Tam gdzie więcej sztuki niż świata. Dawni Mistrzowie kolonii artystycznej w Worpswede

W Muzeum Nadwiślańskim, w oddziale Kamienica Celejowska, odbyła się wystawa czasowa, która po raz pierwszy prezentowała w Polsce tak dużą kolekcję prac założycieli niemieckiej kolonii artystycznej w Worpswede. Wystawa czynna była codziennie do 30 listopada br.

„Dziwna to kraina. Położona na płask, bez zmarszczki przeważnie, a drogi i kanały wodne znikają za horyzontem. Tam zaczyna się niebo, niewypowiedzianie zmienne i wielkie” – tak pisał o Worpswede Rainer Maria Rilke. A jednak w tym, na pozór mało efektownym krajobrazie, w którym dominowała woda, torfowiska i brzozy, w 1899 roku osiedliła się grupa pięciu malarzy, zakładając tym samym kolonię artystyczną. Byli to Fritz Mackensen (on pierwszy bywał w Worpswede), Otto Modersohn, Fritz Overbeck, Hans am Ende i Heinrich Vogeler. Kolonia ta wprost odwoływała się do Barbizonu, sam Modersohn pisał, że Théodore Rousseau i Charles-François Daubigny (a więc malarze mocno związani z kolonią w Barbizon) wciąż są jedynymi, których sztukę ceni i czuje jej wpływ, choć zastrzega pełną wolność i swobodę własnej twórczości. Malarze ci raz jeszcze wrócili do natury, nie szukali w niej jednak motywów do malowania, próbowali raczej wniknąć w jej życie wewnętrzne, wpisać się w jego rytm i tempo. Ich twórczość szybko zdobyła sobie uznanie, a wystawa ich dzieł pokazana w Glaspalast w Monachium w 1895 r., przyniosła im wielką sławę. Pochodną tego była monografia napisana przez Rainera Marię Rilkego i opublikowana w 1903 r., Choć w późnych latach Rilke trochę się od tego dzieła dystansował, zawarło ono najważniejsze przesłanki do programu artystycznego i ideowego kolonii w Worpswede. Bodaj najważniejszym był postulat „życie kształtem sztuki” a także wpisanie obecności malarzy i ich twórczości w ideę Heimatkunst, która pojawiła się także w wielu innych koloniach europejskich. Potwierdzeniem tego mogą być słowa Carla Hauptmanna, który pisał „Jeśli nie posiadałbym ojczyzny, z pewnością przedkładałbym nad wszystko inne Worpswede”.

W Polsce jak dotąd twórczość artystów z Worpswede nie jest zbyt dobrze znana. Niewiele też o tej kolonii pisano, bodaj jedynym przykładem są słowa Hanny Mortkowiczówny w artykule zamieszczonym w „Wiadomościach Literackich” w 1939 r. Wspomina w nim o Pauli Modersohn Becker, którą Rilke w swojej monografii pominął. Później jednak w pełni docenił jej malarstwo. Wystawa prezentująca dzieła wymienionych wyżej malarzy, wypełniona o twórczość następnego pokolenia artystów malujących w Worpswede, po raz pierwszy w Polsce pokazywała twórczość najważniejszych artystów założycieli kolonii w Worpswede. Ich dzieła zawieszone były obok obrazów, których autorami są malarze z kręgu prof. Tadeusza Pruszkowskiego, właściwego twórcy kolonii artystycznej w Kazimierzu Dolnym. Pozwoliło to na porównanie twórczości zrodzonej w tych dwóch koloniach, tak różnych, a tak sobie bliskich.
 


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
DNI I GODZINY OTWARCIA

Informujemy, że od dn. 20 listopada 2017 nieczynne będą dla zwiedzających (do odwołania) ekspozycje Oddziału Przyrodniczego, Domu Kuncewiczów, Kamienicy Celejowskaiej oraz Manufaktura Muzealna i Biblioteka.

Więcej

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519