mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wystawy » ARCHIWUM WYSTAW » Światło i kolor. Malarstwo Michała Smółki

Logo MNKD Światło i kolor. Malarstwo Michała Smółki

Muzeum Nadwiślańskie zaprezentowało w OddzialeKamienica Celejowska wystawę malarstwa Michała Smółki. Rozpoczęła ona cykl wystaw prezentujących artystów kreujących obecne życie artystyczne Kazimierza Dolnego.

Pokaz prac Michała Smółki, absolwenta Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, ucznia Jerzego Dudy-Gracza, Romana Nowotarskiego i Bronisława Chromego, wiązał się ze szczególnym momentem w życiu Artysty, 60. urodzinami. Jest to czas, gdy głęboka refleksja nad życiem łączy się z pełną dojrzałością twórczą. Ta chwila pozwala na zatrzymanie i przyjrzenie się temu skąd przyszedłem i dokąd dalej zmierzam. Pokazane zostały obrazy z różnych etapów drogi artystycznej, nawet te wczesne, studenckie, które ujawniły już osobowość twórcy poszukującego, wychodzącego poza mimetyczne przedstawianie rzeczywistości. Z całości prezentowanych prac wyodrębniono martwe natury, widoki z Wenecji, Madagaskaru i Zanzibaru oraz cykl Indyki. Martwa natura czy widok jakiegoś miejsca to zagadnienia malarskie obecnie w sztuce od stuleci, i choć pozornie przewidywalne, może zaskoczyć nową jakością artystyczną. I tak jest w przypadku prac Michała Smółki. Zastygłe martwe natury są wynikiem refleksji nad przedmiotem, jego formą, barwą. Przejawem wrażliwości sensualnej. Zestawione ze sobą tworzą harmonijną, świetnie zakomponowaną całość. Są odbiciem tego, czego zwykle szukamy. Spokoju i właśnie harmonii. Artysta dostrzega w zwykłym codziennym przedmiocie jego malarską niezwykłość. Odziera go z funkcji użytkowej, przez co staje się on samodzielnym malarskim bytem. Uwalnia go też od szczegółu, który niepotrzebnie ukonkretniałby przedmiot. Buduje je kolorem, ożywia światłem. Pomiędzy te przedmioty wdziera się tkanka czysto malarska. I wtedy dostrzegamy energię ruchu, ekspresję formy. W martwych naturach nie chodzi o umiejętność pokazania, że artysta potrafi odtworzyć przedmiot. Choć na pewno potrafi. Artysta znakomicie tworzy rzeczywistość malarską, co jest o wiele trudniejsze. A my dzięki temu możemy kontemplować tę malarska formę pobudzającą w nas wyjątkowe doznania. Bo po to obraz jest, jak pisał Witkacy, żeby wzbudzać metafizyczne doznania. Jak chciał Paul Klee – dobry, prawdziwy w sensie heideggerowskim „obraz patrzy na nas”.


Michał Smółka, Osiołek, olej na płotnie


Michał Smółka, Arbuz, olej na płótnie

Jeżeli martwa natura jest momentem zatrzymania się, to, dla Artysty, jedynie na moment. Obrazy z Wenecji, Zanzibaru czy Madagaskaru wpisują się w topos wędrówki. Ważnej dla artysty. Już ponoć Jerzy Duda Gracz powiedział Smółce: „musisz podróżować, bo ci to dobrze na malowanie robi”. Profetyczne słowa. W pracach z podróży widać inne światło, inne kolory i nowe wewnętrzne doznania. Podróż jest przecież doświadczaniem nowej rzeczywistości, przeżywaniem jej na sposób wręcz metafizyczny. Artysta takie chwile chce zatrzymać. Powstają obrazy, które, z jednej strony, niczym u ekspresjonistów są zapisem poruszenia wewnętrznego Artysty, z drugiej tworzeniem malarskiej rzeczywistości z doznań barwą, kształtem, kompozycją. Nie tworzy jednak obrazów wrażeniowych, nie maluje anegdotycznych scenek, ale wydobywa to, co jest istotne. Obrazy zogniskowane są na postaci, na fragmencie architektury. Zestawia odczytywalną rzeczywistość z zatartym jej fragmentem. Kontrastuje widzialne i niewidzialne. Obrazy przestają być wycinkami świata, a zaczynają jego znakami, niosącymi w sobie uniwersum. Ważna dla Artysty jest postać, bo przecież to człowiek nosi w sobie specyfikę miejsca, w którym mieszka. Niekiedy widzimy jej rysy, ale często jest tylko sylwetą. Plamą barwną. Każde miejsce ma swoje światło i kolor. Artysta znakomitym wyczuciem przenosi je na płótno.


Michał Smółka, Autoportret z indykami, olej na płótnie

Te podróże, to nie tylko wyprawy dalekie, do obcych krajów, ale także te krótsze, również niezmiernie istotne. Przełomową mogła być podróż, w 1988 r., ze Śląska (urodzony w Krzeszowicach, ale dorastał w Mysłowicach) do Poniatowej na Lubelszczyźnie, gdzie Artysta mieszka do dnia dzisiejszego. Tu odkrył Kazimierz, do którego odbywa ciągłe podróże niczym pielgrzymki. Mówi: „Wiadomo, że w Kazimierzu z każdego okna wystaje sztaluga”. Kazimierz, mityczny, przesiąknięty tradycją malarską, stał się dla Artysty miejscem bardzo ważnym. Zwabiony autentycznością miasteczka, związał się z kazimierskim środowiskiem artystycznym, i wraz z innymi malarzami tworzy kolejną legendę Kazimierza. Tu też, w galerii Dwa Światy, prezentuje swoje prace. Malarstwo dla Smółki jest także reakcją na sytuacje, które go poruszają, te społeczne i te polityczne. Operuje inteligentną metaforą. Cykl Indyki symbolicznie odsłania ułomności funkcjonowania społeczności.

 
Michał Smółka, Dziewczynka (po lewej) i Król Madagaskaru (po prawej), olej na płótnie

Michał Smółka prezentował swoje prace na około 30 wystawach indywidualnych oraz wielu zbiorowych. Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. Wspiera aukcję charytatywną „Bliźniemu Swemu” Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz bierze udział w Wielkiej Aukcji Współczesnej Sztuki Polskiej w Nowym Jorku.

PROGRAM:
- 1 kwietnia 2017 / sobota / godz. 13:00 / Wernisaż wystawy
- 6 maja 2017 / sobota / godz. 13:00 / Oprowadzanie kuratorskie / Dorota Seweryn-Puchalska, Michał Smółka / Wstęp wolny

INFORMACJE O WYSTAWIE:
Tytuł: "Michał Smółka. Światło i kolor"
Kurator wystawy: Dorota Seweryn-Puchalska
Czas trwania wystawy: 2 kwietnia – 14 maja 2017
Wystawa czynna codziennie w godz. 10:00-17:00
Miejsce: Oddział Kamienica Celejowska / Kazimierz Dolny / ul. Senatorska 11
Oprawa graficzna: Norbert Kiljan
Hashtag: #Smółka


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519