mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Lubelskie

Logo MNKD Skrzynia - ława z oparciem

Skrzynia-ława, z oparciem, XVII/XVIII w., drewniana konstrukcja XIX w.(?), drewno, kość słoniowa.

Fot. Skrzyni-ławy, Piotr Jaworek, 2017 r.

Zwiedzając ekspozycję Domu Północnego w janowieckim zamku, w jednej z sal mogą Państwo zobaczyć bardzo interesujący obiekt, który od razu przykuwa uwagę swoim wysokim poziomem wykonania. Obiektem tym jest skrzynia-ława, wykonana prawdopodobnie w warsztacie niderlandzkim. Jest to niezwykłej urody obiekt. Wykonana z drewna masywna skrzynia z zapleckiem, wsparta na lwich łapach zdobiona główkami cherubinów oraz intarsjowanymi i inkrustowanymi płycinami z motywami dzbanów z dekoracją roślinną, parami puttów i końskimi łbami. Krawędzie skrzyni zaakcentowane są wydatnymi gzymsami, dekorowanymi quasi kimationami. Ława siedziska analogicznie intarsjowana i inkrustowana. Nad ławą dominuje duży zaplecek, zwieńczony wydatnym, gierowanym po bokach gzymsem. Pole zaplecka po bokach zdobione puttami oraz festonami. Centrum zaplecka zdobi umieszczona w intarsjowanej i inkrustowanej bordiurze z ornamentem wstęgowym scena biblijna uczty u Heroda, opisana na kartach Ewangelii Św. Marka (Mk 6, 17-29). Scena z naszego zaplecka swój pierwowzór ma w miedziorycie przedstawiającym Ucztę u Heroda, której autorem jest Bolswert Schelte Adamsz (1586-1659), malarz i grafik działający w Antwerpii, dla którego punktem odniesienia było płótno Petera Paula Rubensa. Przyjrzyjmy się zatem samej scenie Uczty u Heroda, wykonanej w technice intarsji i inkrustracji. Kompozycja rozgrywa się na tle wnętrza pałacowego, jest niezwykle dynamiczna. W całym gwarze uczty, gdzie jednym z dań jest pieczony paw, gości zabawiają grajkowie, pod nogami biesiadników kręcą się pies, szukający resztek i małpa próbująca zabrać jednemu z grajków tamburyn, do zamyślonego Heroda siedzącego na tronie podchodzi Herodiada z tacą, na której znajduje się głowa ściętego Jana Chrzciciela. Scena niezwykle dramatyczna, wprowadzająca element zadumy na tle całej dynamicznej kompozycji. Ponadto, gdy uważnie przyjrzymy się całej scenie, to dostrzec można iż stroje znajdujące się w kompozycji Uczty u Heroda są strojami, których wówczas używano, a więc artysta dokonał swoistej aktualizacji sceny biblijnej.


Bolswert Schelte Adamsz, Uczta u Heroda (Salome z głową św. Jana Chrzciciela), 1625-1659, miedzioryt, Gabinet Rycin, Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie, (utwór w domenie publicznej).

Niewykluczone, iż skrzynia-ława eksponowana w janowieckim zamku jest meblem, którego drewniana konstrukcja skrzyniowa powstała znacznie później bo w XIX w., a do jej ozdobienia wykorzystano starsze, XVII/XVIII wieczne intarsjowane i inkrustowane elementy, jak choćby scena „Uczty u Heroda”.

Łukasz Rejowski


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
DNI I GODZINY OTWARCIA

Informujemy, że od dn. 20 listopada 2017 nieczynne będą dla zwiedzających (do odwołania) ekspozycje Oddziału Przyrodniczego, Kamienicy Celejowskaiej oraz Manufaktura Muzealna i Biblioteka.

Więcej

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519