mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wystawy » ARCHIWUM WYSTAW » Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede. Rysunki i grafiki 1895-1906

Logo MNKD Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede. Rysunki i grafiki 1895-1906

W oddziale Kamienica Celejowska odbyła się wystawa czasowa pt. "Paula Modersohn-Becker i artyści z Worpswede. Rysunki i grafiki 1895-1906". Dała ona wyjątkową okazję do obejrzenia prac nie tylko znakomitej niemieckiej artystki, ale także całego środowiska malarzy związanych z Worpswede koło Bremy, miejsca będącego jedną z najważniejszych kolonii artystycznych w Niemczech. Wystawa czynna była codziennie do 30 listopada br.

Kilkanaście rysunków i grafik młodo zmarłej artystki zestawionych zostało z pracami: Fritza Mackensena, Otto Modersohna, Hansa am Ende, Fritza Overbecka i Heinricha Vogelera. Paula Becker, uważana za prekursorkę niemieckiego modernizmu, wyróżniała się osobowością twórczą, a dodatkowych inspiracji dostarczały jej wyjazdy do Paryża i bezpośrednie spotkania z malarstwem Cézanne’a, van Gogha czy nabistów. W 1898 r. przyjechała do Worpswede, gdzie już od lat 80. XIX w. przebywali artyści tworzący tutejszą społeczność artystyczną. Becker wyróżniała się od reszty artystów nie tylko stylistyką malowania, ale także doborem tematu. Gdy dla innych istotny był pejzaż, to dla niej najważniejszym „obiektem” malarskim był człowiek, a w nim najbardziej ujmująca była prostota i surowość. Jej rysunki to szybkie szkice sylwetek kobiecych, grafiki zaś pokazują płaski, syntetyczny sposób ujęcia postaci, tak charakterystyczny dla artystki. Tak jak Becker obserwowała i rysowała miejscową ludność, tak pozostałych artystów fascynowała nieskażona natura. To dla niej przyjechali do Worpswede. Kontemplacja czystego, dziewiczego pejzażu owocowała nie tylko w malarskim, ale także w graficznym jego zapisie. Pokazywane grafiki pochodziły z trzech tek, w tym dwie zawierały prace kilku artystów, trzecia zaś zatytułowana "Do wiosny" to prace jednego artysty – Heinricha Vogelera. Różnorodność grafik wskazuje na indywidualizm artystów. Nie chcieli tworzyć wspólnego programu artystycznego. Połączyło ich miejsce i idea poszukiwania najbardziej pierwotnych źródeł naszej egzystencji. Takim wyrazem osobowości twórczej są także niewielkie rysunki Modersohna, tzw. „karty wieczorne”. Powstawały z wyobraźni, były wyrazem ukrytych emocji. Rilke pisał o nich, że emanują tym, co skryte i najbardziej intymne. Sześć takich rysunków znalazło się wśród prac prezentowanych na wystawie.

Wystawa została przygotowana przez Instytut Stosunków Międzynarodowych (Institut für Auslandsbeziehungen) w Stuttgarcie, a pokazana jest w Muzeum Nadwiślańskim w Kazimierzu Dolnym dzięki Instytutowi Goethego (Goethe-Institut) w Krakowie.


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
DNI I GODZINY OTWARCIA

Informujemy, że od dn. 20 listopada 2017 nieczynne będą dla zwiedzających (do odwołania) ekspozycje Oddziału Przyrodniczego, Domu Kuncewiczów, Kamienicy Celejowskaiej oraz Manufaktura Muzealna i Biblioteka.

Więcej

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519