mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wystawy » ARCHIWUM WYSTAW » Obrazy użytkowe... i to nie wszystko.

Logo MNKD Obrazy użytkowe... i to nie wszystko.

Muzeum Nadwiślańskie prezentowało od maja do września 2017 r. w Oddziale Kamienica Celejowska wystawę "Obrazy użytkowe... i to nie wszystko". Zobaczyć na niej można było prace Sławomira Marca, jednego z najciekawszych i najbardziej cenionych współczesnych artystów oraz teoretyków sztuki. 

Sławomir Marzec (ur. 1962) kształcił się w ASP w Warszawie i Kunstakademie w Düsseldorfie. Od 1988 r. jest pedagogiem w ASP w Warszawie, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki. Praktykuje malarstwo, rysunek, instalację, grafikę komputerową, fotografię przetworzoną, performance i film. Jest autorem przeszło 70 wystaw indywidualnych i wielu zbiorowych oraz ponad dwustu publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki. Opublikował trzy książki: Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie (2008), Wszystko, czyli obraz i obrazy (2012) i Sztuka polska 1993-2014. Arthome versus artworld (2012).

"Obrazy użytkowe. Stajemy przed obrazem. Patrzymy. Widzimy powierzchnię pokrytą kolorem, który Artysta nałożył z wielką precyzją. Przemyślane zestawienie barw, to efekt głębokiego namysłu tak, żeby wyekstrahować czytelny kod kulturowy. To sięganie do archetypów. Obrazy wyznaczone w proporcji złotego podziału, dotykające tym samym pitagorejskiej zasady bytu, budowane są na przejrzystych regułach, nie ma tu przypadku, chaosu. Ale trafna myśl Michela Henry’ego, że sztuka niefiguratywna okazuje sie zdolna zaofiarować nam bezpośrednie doświadczenie Życia, sugeruje zachwianie stałych reguł w jego dynamizmie. I tak, skupiona, na obrazie Sławomira Marca uwaga, pozwala nam na dostrzeżenie elementów, które wprowadzają niepokój, zaburzają harmonię. Artysta subtelnie pobudza wrażliwość i umysł odbiorcy. Nie odrzuca przedmiotu, wszystko zaczyna się właśnie od percepcji obrazu. Widzialne odkrywa nam kolejne warstwy tego, co niewidzialne. Niewidzialne uzyskuje pełną jasność w naszym umyśle i emocjach. Pomimo nazwy cyklu Artysta nie zaprzecza tezie Artura Schopenhauera, że dzieło geniuszu nie jest rzeczą, która przynosi jakiś pożytek, podtrzymuje antytetyczność sztuki i użyteczności. Użytkowość obrazów Marca ma inny sens. Uwolnione od bezpośredniości przedstawienia, uzyskując poprzez konkret elementu uniwersalność, wprowadzają nas w nieosiągalny bez sztuki stan ducha i umysłu.

Wystawa rozwija się w kolejne cykle: Szkice nożem, Rysunki, Siedem dni. To kolejne próby uchwycenia istoty czy istotności, docierania do pełni sztuki i rzeczywistości pojętej w sensie filozoficznym. Obraz staje się obrazem świata zbudowanego na antynomiach; harmonii i dysharmonii, jego stałości i zmienności. Zawiera te wszystkie siły, napięcia i dążenia, z których świat jest skonstruowany. Jego dynamikę i sprzeczności. Niestrudzone, naznaczone fiaskiem, zmierzanie do doskonałości. Wielowarstwowość, wieloznaczność obrazów podkreślają niemożność uchwycenia tej jednej istoty czy ostateczności. Jeżeli Artysta używa symbolu, jak w cyklu Rysunki, to odkrywa coś i jednocześnie to przesłania. Staje się on, jak chce Paul Ricoeur strukturą intencjonalną, która nie polega na relacji od sensu do rzeczy lecz [...] na relacji od sensu do sensu.

Marzec poszukuje nowych rozwiązań, możliwości. W cyklu Szkice nożem wykorzystuje biel i subtelność formy konstruując, jak sam pisze, swoiste haiku, gdzie wszystko – formy, znaczenia, emocje – istnieją poprzez przelotne zakłócenie spokoju. I tu wprowadza, tak charakterystyczne, dla Artysty zadrażnienie. Są figury, ale brak narracji, są zdania, ale brak bezpośredniego semantycznego odniesienia. Ponownie pojawiają się emocje, ciąg skojarzeń, nieadekwatność. Te napiecia, które odnajdujemy w nas samych. Różnorodność bieli, to wyzerowanie barw - ale nie w sensie malewiczowskim - z nałożonymi cięciami wzmacniającymi siłę przekazu. W subtelności tkwi krzyk. Sztuka Sławomira Marca delikatnością formy ujawnia siłę, dynamizm, mocne napięcia i fluktuacje."

Dorota Seweryn-Puchalska

PROGRAM:
- 20 maja / godz. 19:00 / Rynek w Kazimierzu Dolnym / Nadwiślańska Noc Muzeów / Akcja artystczna
- 20 maja / godz. 19:30 / Oddział Kamienica Celejowska / Wernisaż wystawy
- 11 czerwca 2017 / godz. 12:00 / Otwarte oprowadzanie kuratorskie po wystawie / Dotora Seweryn-Puchalska
- 2 lipca / niedziela / godz. 13:00 / Otwarte oprowadzanie po wystawach czasowych / Dorota Seweryn-Puchalska

- 5 sierpnia / sobota / godz. 16:00 / Spotkanie autorskie Sławomira Marca / W ramach Festiwalu Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi"

INFORMACJE O WYSTAWIE:
Termin wystawy: 21 maja – 3 września 2017
Miejsce: Oddział Kamienica Celejowska / ul. Senatorska 11
Wystawa czynna codziennie w godz. 10:00-17:00
Kurator wystawy: Dorota Seweryn-Puchalska
Oprawa graficzna: Norbert Kiljan
Hashtag: #SławomirMarzec

Partner wydarzenia:

Patroni medialni:

   


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij
DNI I GODZINY OTWARCIA

Informujemy, że od dn. 20 listopada 2017 nieczynne będą dla zwiedzających (do odwołania) ekspozycje Oddziału Przyrodniczego, Domu Kuncewiczów, Kamienicy Celejowskaiej oraz Manufaktura Muzealna i Biblioteka.

Więcej

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519