mapa pomniejsz powiększ

mapa pomniejsz powiększ

Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym » Wystawy » WYSTAWY CZASOWE » Głaz. Jędrzejewski. Sensybilizm

Logo MNKD Głaz. Jędrzejewski. Sensybilizm

Muzeum Nadwiślańskie zaprasza na wystawę czasową "Głaz. Jędrzejewski. Sensybilizm", która prezentowana jest w Oddziale Kamienica Celejowska. Poświęcona jest jednemu z najoryginalniejszych kierunków w sztuce polskiej XX wieku, którego założenia ogłoszone zostały 60 lat temu w Kazimierzu Dolnym.


Kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, depozyt w Muzeum Współczesnym Wrocław

Mija 60 lat odkąd w Kazimierzu Dolnym w 1957 r. pojawił się, rozwieszony w różnych miejscach miasteczka, manifest sensybilizmu. W Kazimierzu Dolnym dominował wtedy koloryzm. Manifest czytany przez wielu z zapartym tchem dawał poczucie zaistnienia nowej, świeżej idei w sztuce. Został przywieziony przez Michała Jędrzejewskiego, studenta Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. I wtedy właśnie, w Kazimierzu Dolnym, idea sensybilizmu „została ukazana światu”.

Sensybilizm narodził się dwa lata wcześniej, w 1955 r. w Wałbrzychu, gdzie w tym czasie mieszkał Kazimierz Głaz twórca tego kierunku, a następnie był realizowany we Wrocławiu. Niedefiniowalny, trudny do zwerbalizowania najpełniej realizuje się – ponieważ nadal trwa – w strukturze zdarzeń. To co było pierwotnie najważniejsze dla twórców to zderzenie idei z publicznością. Happening. Sam Kazimierz Głaz twierdził: „sztuka powinna burzyć rzeczywistość, rozkładać ją na pierwiastki, budować nowe światy niedorzeczne”. Czy: „kierunek, który zrodził się z poszukiwań formalnych dla wyrażenia nowych treści naszego życia [...] nie jest kierunkiem sprowadzonym ani z zachodu ani również nie jest przyjęty ze wschodu. Jest jak najbardziej kierunkiem wyrosłym na glebie ojczystej...”. Skąd nazwa? Głaz pracował w Wałbrzyskich Zakładach Kalkomanii Cerfarba, gdzie spotkał się z techniczną terminologią: „sensybilizacja”, co oznaczało zmianę wrażliwości reagentów. Artysta przeniósł tę nazwę na grunt sztuki. Ideę sensybilizmu podjęli młodsi koledzy Głaza, jeszcze studenci szkoły artystycznej: m.in. wyżej wspomniany Michał Jędrzejewski, Wiesław Zajączkowski, Jan Kosiński, Jerzy Popowski.


Kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, depozyt w Muzeum Współczesnym Wrocław

Na wystawie zostanie pokazany materiał dokumentujący działalność sensybilizmu, w tym „rozrysowany” spektakl-happening „Teatr Katastroficzny”, Instytut Sensybilistyczny czy Funt Patagoński, czyli równowartość braku 100 złotych, wydany w technice barwnej litografii. Zaprezentowane zostaną także prace twórców sensybilizmu: Kazimierza Głaza i Michała Jędrzejewskiego. Trzy cykle Głaza: Impresje moskiewskie, Istota rzeczy oraz Formy w przestrzeni kanadyjskiej, nie są uwolnione z sensybilistycznej jakości. Pierwszy cykl powstał po pobycie Artysty w Moskwie i Leningradzie w 1962 r. Zafascynowany ikoną staroruską wydobył z niej to, co duchowe, wpisując we własną formę plastyczną. Następnie sięgał głębiej, syntetyzując formę, próbując dotrzeć do istoty. Impresje moskiewskie były prezentowane w 1965 r. na Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Młodych w Sopocie, gdzie zdobył jedną z głównych nagród, stypendium twórcze Ministerstwa Kultury oraz udział w IV Międzynarodowym Biennale Malarstwa w Paryżu. I tam właśnie przyznano mu na wniosek Chagalla nagrodę Erasmus Prize na pobyt i pracę twórczą we Francji. W 1966 r. został zaproszony przez Fundację Karolyi do Vence, gdzie pozostał do 1968 r. Tam poznał Marca Chagalla, Maxa Ernsta oraz Witolda Gombrowicza, o którym później napisał książkę. W 1968 r. Głaz przeniósł się do Toronto, gdzie mieszka i tworzy do dziś.


Kolekcja Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, depozyt w Muzeum Współczesnym Wrocław

Drugim artystą, którego prace wystawa prezentuje szerzej, jest Michał Jędrzejewski. Profesor ASP w Wrocławiu, rektor tej uczelni, scenograf teatralny i telewizyjny, którego wyobraźnia i intelekt stwarzają do dnia dzisiejszego niezmiernie ciekawe sensybilistyczne wątki. W 2003 r. zbudował geometryczną definicję sensybilizmu: „w primordialnym ujęciu geometrycznym, sensybilizm to linia prosta łącząca wszystkie punkty wszechświata”. Na wystawie pokażemy, m.in. wczesne monotypie artysty, bryły niemożliwe oraz rysunki będące pewnego rodzaju notatkami sensybilizmu.

Na wystawie zaprezentowane zostaną prace ze zbiorów: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pieknych, depozyt w Muzeum Współczesnym Wrocław, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

INFORMACJE:
Tytuł wystawy: "Głaz. Jędrzejewski. Sensybilizm"
Wernisaż: 9 września / sobota / godz. 16:00
Termin: 10 września – 19 listopada 2017
Miejsce: Oddział Kamienica Celejowska / ul. Senatorska 11
Kurator: Dorota Seweryn-Puchalska
Oprawa graficzna: Norbert Kiljan
Hashtagi: #sensybilizm #Głaz #Jędrzejewski

Patroni medialni:

 


Powrót
Opinie o stronieDodaj opinię

średnia ocen:

Ta strona nie ma jeszcze komentarzy
Twój podpis:
Treść opinii:
Twoja ocena: 1 2 3 4 5
Newsletter
Wpisz adres e-mail...
Muzealna Cafe
więcej
Logowanie

Biuletyn Informacji Publicznej © Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym - 2013.
Projekt i wykonanie - Freeline.
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij

Wesprzyj naswsparcie muzeum

Nr konta: 57 1750 1107 0000 0000 2076 2519